diumenge, 15 de desembre del 2013

Crònica de la II Trobada Pedagògica Lectura i Èxit Educatiu


Ahir dissabte, 14 de desembre de 2013 es va celebrar  la II Trobada Pedagògica Lectura i Èxit Educatiu i es va parlar qüestions tals com:  

Com crear un ambient lector a l’escola? Com incorporar la lectura en pantalla, els llibres de coneixements i els àlbums il·lustrats? Com integrar les noves tecnologies en l’aprenentatge de la lectura?

Durant tota la jornada vaig fer piulades des del meu compte de twitter, i aquí les utilitzaré com a síntesi de les coses que vaig trobar més interessants.

La benvinguda a les jornades va ser a càrrec de Albert Sòria (sotsdirector general de la Fundació “la Caixa”), Alba Espot (directora general d’Educació Infantil i Primària) i Ismael Palacín (director de la Fundació Jaume Bofill).


@MarionaPrats: Tres dimensions dels programa #lecxit: lectura vinculada a l'aprenentatge, lectura font de gaudi i augment de l'autoestima. Albert Sòria.

@MarionaPrats: Isamel Palacín dins una societat complexa cal la figura del qui te la capacitat de transformar i posar en joc el coneixement. #lecxit

@MarionaPrats: #lecxit Alba Espot: l'element més important del nostre país són els infants

@MarionaPrats: #lecxit vers el fracàs escolar Espot diu: ens en sortirem si els mestres tenen clar que cal canviar les metodologies

@MarionaPrats: #lecxit Espot: "la lectura ens fa lliures".



La primera ponència de la trobada va ser de Laura Borràs (directora de la Institució de les Lletres Catalanes i directora del grup de recerca Hermeneia de la UB, sobre estudis literaris i tecnologies digitals) va fer una conferencia sota el títol "Lectura en pantalla: noves possibilitats d'ensenyar i aprendre" . Durant l’hora i quart que va durar la seva exposició, a l’auditori, i a mi personalment, ens va tenir “enganxats”, captivats amb la passió , la creativitat i la força que desprenia.


@MarionaPrats: #lecxit Borràs ens parla la por a la tecnologia i de la incomoditat davant la modificació d'hàbits i costums lectors

@MarionaPrats: s'estan produint canvis ens els processos d'alfabetització @LauraBorras #lecxit

@MarionaPrats L'analfabetisme anirà de la mà dels qui no saben descodificar les imatges.Mirar és comprendre. @LauraBorras #lecxit

@MarionaPrats: Google és una màquina d'escriure i de llegir el món @LauraBorras

@MarionaPrats: davant la "intoxicació informativa" és important llegir críticament @LauraBorras #lecxit

@MarionaPrats : Hi ha molts prejudicis vers els lectors digitals. El lector digital és per alguns un no-lector. @LauraBorras #lecxit

@MarionaPrats: El problema no és publicar o no publicar, ni de quin suport ens servim, el problema rau en llegir o no saber llegir. @LauraBorras #lecxit

@MarionaPrats: Em de generar curiositat per la lectura o avorriment? @LauraBorras #lecxit

@MarionaPrats: No cal ser sociòleg per veure que cal fomentar l'hàbit lector que acabarà per transformar-se amb instint lector @LauraBorras #lecxit


Tot seguit es van dur a terme dues taules rodones simultànies: Taula A "Com crear un ambient lector a l'escola?", Taula B "Experiències innovadores al voltant de la lectura".

Si bé totes dues taules em semblaven  molt interessant em vaig sentir especialment atreta per la primera: "Com crear un ambient lector a l'escola? Les ponents de la taula van ser ni mes ni menys que Mònica Baró (professora a la Facultat de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona), Glòria Gorchs (responsable de l'àrea infantil de la Biblioteca Roca Umbert de Granollers) i Cristina Aliagas (investigadora a la Facultat d'Educació de la Universitat de Sheffield (Regne Unit)).

Aquesta taula rodona va servir per presentar a l’auditori el material que totes tres han realitzat i que porta de títol el mateix de la taula rodona. Aquest material* ofereix una mirada nova sobre les oportunitats de treballar la lectura que ens ofereixen els llibres de coneixements, les pantalles dels dispositius electrònics i els còmics i àlbums il·lustrats.


@MarionaPrats: Els llibres continuen sent una màquina perfecte #lecxit

@MarionaPrats Coexisteixen diferents tipus de lectors. Hem de donar resposta a tota la diversitat lectora. Mònica Baró #lecxit

@MarionaPrats"Continuem pensant que la lectura de la imatge és innata" GloriaGorchs #lecxit

@MarionaPrats: Sobre els imatgiaris: "No tingueu manies a oferir estils i il·lustracions diverses als infants. Comencem de 0." GloriaGorchs  #lecxit

@MarionaPrats "Estem en un procés que la lectura s'esta descentralitzant del paper" @CristinaAliagas #lecxit

@MarionaPrats. Reptes:Fer que els nostres alumnes siguin crítics i que sàpiguen participar en la cultura d'internet @CristinaAliagas #lecxit

@MarionaPrats: Sobre el "sentit crític" cita a D. Cassany: "Distingir les perles de les escombraries". @cristinaAliagas #lecxit

@MarionaPrats: Sobre la dinamització lectora: "durant un temps s'havia perdut el nord. No s'hi val fer activitat per fer activitats" GloriaGorchs #lecxit

@MarionaPrats A sota la taula @GloriaGorchs hi amaga tresors!!!! :) #lecxit (Glòria Gorghs va anar treient àlbums fantàstics de sota la taula)

@MarionaPrats "Aconseguir que a l'escola tot tipus de lectura sigui omnipresent" Mònica Baro #lecxit

@MarionaPrats "No hi ha comunitat lectora a l'escola si no hi ha biblioteca" Mònica Baró #lecxit

@MarionaPrats: "A la BE es necessita algú que estimi els llibres, amb criteri, que orienti. I sobre tot amb ganes." Mònica Baró #lecxit


L’últim plat de la trobada va anar de la mà de Gustavo Martín-Garzo, escriptor,  que ens va parlar de: "Els il·limitats àmbits de la lectura" . Va ser una exposició molt interessant, a la vegada que entranyable i amb un cert aire intimista i delicat. Deliciosa en definitiva.

‏@MarionaPrats : "La literatura infantil tiene la obligación de responder a la complejidad del niño" @gustavoMartinGarzo #lecxit

@MarionaPrats: Sobre les primeres literatures: "Donde de verdad se juega todo es en la primera infancia" @GustavoMartinGarzo #lecxit

@MarionaPrats: "Los cuentos de hadas son la verdadera literatura realista" @GustavoMartinGarzo #lecxit

@MarionaPrats: G.Martin Garzo ens parla de les pulsions de vida i les pulsions de mort dels Infants "Los niños tambien tienen el dragon dentro" #lecxit

@MarionaPrats: "Por ser lector quizás no fui un mal psicólogo" @GustavoMartinGarzo #lecxit

@MarionaPrats: "La literatura ha de hablar de la muerte, de sufrimiento.Le dará recursos para afrontarse a ello" @GustavoMartinGarzo #lecxit

@MarionaPrats: "El mundo de la literatura no es nada sin la fascinación" @GustavoMartinGarzo #lecxit

@MarionaPrats: "Un cuento es una casa de palabras" @GustavoMartinGarzo #lecxit

I amb tot aquest bon regust de boca, de paraules ben sonants i amb una injecció de motivació i de ganes,  es va donar per finalitzada la II Trobada Pedagògica Lectura i Èxit Educatiu.


*El material Com crear un ambient lector a l’escola el podeu trobar al següent enllaç:

Organitzen: el Departament d'Ensenyament e la Generalitat de Catalunya, la Fundació Jaume Bofill i la Fundació "la Caixa".

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada