
Com crear un ambient lector a
l’escola? Com incorporar la lectura en
pantalla, els llibres de coneixements i els àlbums il·lustrats? Com
integrar les noves tecnologies en l’aprenentatge de la lectura?
Durant tota la jornada vaig fer piulades des del meu compte de twitter, i aquí les utilitzaré com a síntesi de les coses que vaig trobar més interessants.
Durant tota la jornada vaig fer piulades des del meu compte de twitter, i aquí les utilitzaré com a síntesi de les coses que vaig trobar més interessants.
La benvinguda a les jornades va ser a càrrec de Albert Sòria (sotsdirector general de la Fundació “la
Caixa”), Alba
Espot (directora general d’Educació
Infantil i Primària) i Ismael
Palacín
(director de
la Fundació Jaume Bofill).
@MarionaPrats: Tres dimensions dels programa #lecxit: lectura vinculada a l'aprenentatge, lectura font de gaudi i augment de
l'autoestima. Albert Sòria.
@MarionaPrats: Isamel Palacín dins una societat
complexa cal la figura del qui te la capacitat de transformar i posar en joc el
coneixement. #lecxit
@MarionaPrats: #lecxit vers el fracàs escolar
Espot diu: ens en sortirem si els mestres tenen clar que cal canviar les
metodologies
La primera ponència de la trobada va ser de Laura
Borràs (directora de la Institució de les
Lletres Catalanes i directora del grup de recerca Hermeneia de la UB, sobre
estudis literaris i tecnologies digitals)
va fer una conferencia sota el títol "Lectura en pantalla: noves
possibilitats d'ensenyar i aprendre" . Durant l’hora i quart que va durar
la seva exposició, a l’auditori, i a mi personalment, ens va tenir “enganxats”,
captivats amb la passió , la creativitat i la força que desprenia.

@MarionaPrats:
s'estan produint canvis ens els processos d'alfabetització @LauraBorras #lecxit
@MarionaPrats
L'analfabetisme anirà de la mà dels qui no saben descodificar les imatges.Mirar
és comprendre. @LauraBorras #lecxit
@MarionaPrats:
Google és una màquina d'escriure i de llegir el món @LauraBorras
@MarionaPrats:
davant la "intoxicació informativa" és important llegir críticament @LauraBorras #lecxit
@MarionaPrats : Hi ha molts prejudicis vers els lectors
digitals. El lector digital és per alguns un no-lector. @LauraBorras #lecxit
@MarionaPrats:
El problema no és publicar o no publicar, ni de quin suport ens servim, el
problema rau en llegir o no saber llegir. @LauraBorras #lecxit
@MarionaPrats: No cal ser sociòleg per veure que cal
fomentar l'hàbit lector que acabarà per transformar-se amb instint lector @LauraBorras
#lecxit
Tot seguit es van dur a terme dues
taules rodones simultànies: Taula A "Com crear un ambient lector a l'escola?", Taula B "Experiències innovadores al voltant de
la lectura".
Si bé totes dues taules em
semblaven molt interessant em vaig sentir
especialment atreta per la primera: "Com crear un ambient lector a
l'escola? Les ponents de la taula van ser ni mes ni menys que Mònica Baró (professora a la Facultat
de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona), Glòria
Gorchs (responsable de l'àrea infantil de la Biblioteca Roca Umbert de
Granollers) i Cristina Aliagas (investigadora a la Facultat d'Educació
de la Universitat de Sheffield (Regne Unit)).

@MarionaPrats Coexisteixen diferents tipus de lectors.
Hem de donar resposta a tota la diversitat lectora. Mònica Baró #lecxit
@MarionaPrats"Continuem pensant que la lectura
de la imatge és innata" GloriaGorchs #lecxit
@MarionaPrats: Sobre els imatgiaris: "No tingueu
manies a oferir estils i il·lustracions diverses als infants. Comencem de
0." GloriaGorchs #lecxit
@MarionaPrats "Estem en un procés que la lectura
s'esta descentralitzant del paper" @CristinaAliagas #lecxit
@MarionaPrats. Reptes:Fer que els nostres alumnes
siguin crítics i que sàpiguen participar en la cultura d'internet @CristinaAliagas #lecxit
@MarionaPrats: Sobre el "sentit crític" cita
a D. Cassany: "Distingir les perles de les escombraries". @cristinaAliagas #lecxit
@MarionaPrats: Sobre la dinamització lectora:
"durant un temps s'havia perdut el nord. No s'hi val fer activitat per fer
activitats" GloriaGorchs #lecxit
@MarionaPrats A sota la taula @GloriaGorchs hi amaga
tresors!!!! :) #lecxit (Glòria Gorghs va anar
treient àlbums fantàstics de sota la taula)
@MarionaPrats "Aconseguir que a l'escola tot
tipus de lectura sigui omnipresent" Mònica
Baro #lecxit
@MarionaPrats: "A la BE es necessita algú que
estimi els llibres, amb criteri, que orienti. I sobre tot amb ganes."
Mònica Baró #lecxit
L’últim plat de la trobada va anar de la
mà de Gustavo Martín-Garzo, escriptor, que ens va parlar de: "Els il·limitats
àmbits de la lectura" . Va ser una exposició molt interessant, a la vegada
que entranyable i amb un cert aire intimista i delicat. Deliciosa en definitiva.
@MarionaPrats : "La literatura infantil tiene la
obligación de responder a la complejidad del niño" @gustavoMartinGarzo #lecxit
@MarionaPrats: Sobre les primeres literatures:
"Donde de verdad se juega todo es en la primera infancia"
@GustavoMartinGarzo #lecxit
@MarionaPrats: "Los cuentos de hadas son la
verdadera literatura realista" @GustavoMartinGarzo #lecxit
@MarionaPrats: G.Martin Garzo ens parla de les pulsions
de vida i les pulsions de mort dels Infants "Los niños tambien tienen el
dragon dentro" #lecxit
@MarionaPrats: "La literatura ha de hablar de la
muerte, de sufrimiento.Le dará recursos para afrontarse a ello"
@GustavoMartinGarzo #lecxit
@MarionaPrats: "El mundo de la literatura no es
nada sin la fascinación" @GustavoMartinGarzo #lecxit
I amb tot aquest bon regust de boca, de paraules ben
sonants i amb una injecció de motivació i de ganes, es va donar per finalitzada la II Trobada
Pedagògica Lectura
i Èxit Educatiu.
*El
material Com crear un ambient lector a l’escola
el podeu trobar al següent enllaç:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada