Les criatures que conec són
com totes les criatures, però són “cadascuna”. Tenen el seu aire particular,
les seves diferències, les seves espurnes de sabor exquisidament distintes de
qualsevol altra espurna. (DIAZ, M. Les arracades de la mestra. Editorial
Grao, 2011).
![]() |
font de la imatge: abc.es |
Donar
resposta a la diversitat lectora suposa entendre-la com una riquesa i potenciar
les possibilitats de cadascú.
Crec que
s’ha d’analitzar el discurs molt interioritzat, (malament) per la majoria, que
l’educació, i amb ella l’adquisició i el gaudi de la lectura, és un dret i una
necessitat per a tots i que tots els infants han de gaudir d’igualtat
d’oportunitats i de condicions. El
problema rau, però, en el concepte que hi ha del terme tots.
Hi ha una
certa tendència a significar el terme tots
com a sinònim de “la majoria”. I això vol dir que hi ha una minoria que,
per motius diversos, queda fora, exclosa.
Sé que per
cap cosa hi ha una recepta màgica o un manual d’instruccions que ens porti a
una actuació perfecta, però sí que crec que per tal de donar un ventall
literari de qualitat i equitatiu, s’han d’acceptar ambdós principis de la
inclusivitat, s’ha d’acceptar cada individu pel que és i no pel que volem que
sigui.
Uns
exemples clars, en l’àmbit lector, que formen part d’aquesta minoria són els lectors digitals, que
sovint són etiquetats com no
lectors, i els lectors de còmics que s’etiqueten com a lectors de segona. O bé
simplement podem trobar infants no lectors, infants que no mostren interès per
la lectura.
Sigui com
fora em de tenir present que etiquetar als infants de qualsevol manera és
contraproduent i afecta negativament l’autoestima.
Són urgents mirades que inventin solucions. És
urgent que quan un infant aturi el seu interès, el seu desig, la seva
curiositat natural, tingui una contenció, una ajuda, una espera i un suport
real de l’entorn.
Cal doncs reactivar l´Ànima Lectora i mirar de resoldre aquest problema
ResponEliminaDiu un pensament massai que cal tota una tribu per educar un infant, ens hi hem de posar tots plegats. Començant per saber que les diferències en elles mateixes no esdevenen desigualtats, les desigualtats apareixen quan es jerarquitzen les diferències.
ResponEliminaI diu un proverbi àrab que un viatge de mil milles comença fent un pas.
ResponElimina