L’objectiu
de la proposta, que forma part de l’Impuls de la Lectura, és desenvolupar
l’hàbit i l’autonomia lectora entre infants i joves, dins i fora de l’àmbit escolar

Per aquest
motiu, tots els centres educatius de Catalunya rebran un conjunt de cartells i
de propostes didàctiques per tal de promoure la lectura, tant a l’educació
primària com a l’educació secundària.
El
principal objectiu és desenvolupar i refermar l’hàbit lector no només a l’aula,
sinó també fora d’ella.
Per
aconseguir-ho es proposa que els alumnes seleccionin una “dieta d’activitats de
lectura” i una “freqüència” que els permeti adquirir o consolidar el seu hàbit
lector. Dins la proposta s’hi inclou també la necessitat de demanar la
participació de les famílies
La proposta, a semblança d’altres
iniciatives com la piràmide d’alimentació saludable o d’activitat física
recomanada, proposa un seguit d’accions que es consideren fonamentals per
desenvolupar l’hàbit lector en els alumnes. Accions que s’estableixen en
nivells diferents de freqüència: diàriament, un cop a la setmana, un cop al
mes, i un cop l’any.
Els centres educatius rebran
material didàctic, tant pel professorat com per l’alumne, protagonista de les
propostes. Els alumnes disposaran d’una proposta interactiva, es tracta d’una
piràmide en blanc on hauran d’omplir amb les accions relacionades amb la
lectura, ja sigui quan ho facin diàriament, setmanalment, mensualment o
anualment.
En el primer
nivell se situarien, per exemple, portar un llibre a la motxilla, llegir
una estona abans de dormir o tenir el carnet de la biblioteca. Aquí es
descriuen com han de ser aquestes accions per tal de fomentar l’hàbit lector:
en el cas de la lectura es recomana abans de dormir i a la mateixa hora; i en
el cas del carnet de biblioteca es vol que tots els nens el tinguin.
En el segon
nivell s’inclouen accions com demanar en préstec llibres a la biblioteca
de l’escola, llegir davant les persones estimades o penjar una recomanació de
lectura a la cartellera de l’aula, a la biblioteca o al blog. En el cas de
secundària, es posa com a exemple llegir la premsa escrita, llegir a un germà petit
o anar a llegir a la biblioteca.
En el nivell
d’hàbit mensual es poden establir, a primària, accions com intercanviar
o recomanar els llibres als amics o visitar llibreries. A l’educació
secundària, participar en clubs de lectura o seguir les recomanacions dels
booktubers –joves que davant d’una càmera expliquen els llibres que llegeixen i
en fomenten la lectura-. Finalment, i com a recomanacions anuals, es proposa
demanar llibres per Reis o per l’aniversari o visitar les parades de llibres
durant la diada de Sant Jordi.
La Piràmide no només està adreçada
a alumnat i professors, també a les famílies que rebran informació sobre les
propostes, ja que aquestes són un actor important per tal que l’alumne
desenvolupi el gust per la lectura.
La campanya també s’estendrà a les
biblioteques de Catalunya, que rebran els cartells de la Piràmide. La xarxa de
lectura pública del Departament de Cultura també dedica actuacions a divulgar i
promoure l’hàbit lector.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada